۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۵۶

فیروز آبادی مطرح کرد؛

ایجاد ۴۲۰ هزار فرصت شغلی توسط کمیته امداد

ایجاد ۴۲۰ هزار فرصت شغلی توسط کمیته امداد

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد گفت: در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۲۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کردیم.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی فیروزآبادی معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد در نشست خبری گفت: در سال ۱۴۰۱، ۴۲۰ هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد کردیم. در زمینه تسهیلات ۲۴ هزار میلیارد تومان از تسهیلات پیش‌بینی شده جذب شد.

وی افزود: عمده تسهیلات از محل تبصره ۱۶ سال گذشته بود که توانستیم مبلغ ۲۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان جذب کنیم.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد خاطر نشان کرد: سال گذشته این اتفاق مثبت مرهون چند همکاری بود چرا که مجموعه بانک مرکزی در زمینه تسهیلات اقدام زودهنگامی کردند و بانک‌های عامل نیز این ابلاغ را تا اوایل خردادماه به استان‌ها ارائه دادند و عملیات اشتغال از تیرماه آغاز شد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با اشاره به انعقاد تفاهم نامه‌ای با شرکت تراکتورسازی در سال گذشته گفت: طی این تفاهم نامه هزار دستگاه تراکتور اهدا شد و رشد قابل توجهی نسبت به سال‌های قبل داشته است؛ این موضوع نیز سیاستی بود که انتخاب شد تا تسهیلات اشتغال را در مشاغلی پیش ببریم که از حیث درآمد، درآمد بالاتری دارند و از حیث انحراف، قابل پیشگیری‌تر هستند.

فیروزآبادی با اشاره به طرح‌های دانش بنیان و زنجیره نوقان داری نیز گفت: زنجیره نوقان داری جزو کارهایی است که انجام شد و ۶۷۰۰ نفر در بازه‌ای که این صنعت شکل می‌گیرد، فعالیت داشتند. حدود ۱۹ میلیون تومان هر خانواده از محل پرورش نوقان کسب درآمد می‌کنند. از دیگر برنامه‌ها، پنل‌های خورشیدی است که البته این برنامه آنطور که مورد انتظار بود، انجام نشد.

وی با اشاره به اینکه مقدمات این برنامه تا آبان ماه طول کشید و تفاهم نامه پنج جانبه در مردادماه امضا شد گفت: به دلیل اینکه وزارت نیرو معتقد بود کار توسعه زیادی پیدا می‌کند، باید شرکت‌های واجد صلاحیت را شناسایی کنند و تقریباً در شهریورماه انجام شد. از آبان ماه با نوسانات ارزی و چالش اقتصاد این کار مواجه شدیم.

به گفته وی، در زمینه شناسایی مخاطبان، ۳۵ هزار نفر شناسایی شدند و حدود ۲۰ هزار نفر تأیید شدند.

وی با بیان اینکه سال گذشته به دو دلیل خودکفایی جزو سیاست‌های اصلی‌مان نبود گفت: با این حال ۳۳ هزار نفر در سال ۱۴۰۱ از مجریان طرح‌های اشتغال سالهای قبل به خودکفایی رسیدند.

وی در ادامه به ایجاد سامانه هوشمند تسهیلات در حوزه اشتغال اشاره کرد و افزود: دیگر نیازی نیست مددجویان به ادارات مراجعه کنند و عموم کارها می‌تواند به صورت غیرحضوری انجام شود.

فیروزآبادی همچنین از انتخاب شدن امداد در جشنواره شهید رجایی طی سال گذشته خبر داد و گفت: در عملکرد اشتغال کشور، امداد جزو سه دستگاه اصلی در جمیع شاخص‌ها از جمله صحت عملکرد و حجم کمی اشتغال است.

وی با اشاره به برنامه‌های امداد در این حوزه در سال جاری بیان کرد: طبق مصوبه شورای عالی اشتغال در سال ۱۴۰۲، کمیته امداد مسئول اشتغال نیازمندان شناخته شده است به اضافه اینکه در آن مصوبه سالانه ایجاد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی پیش بینی شده است.

معاون اشتغال و خودکفایی با اشاره به مسئله ضمانت گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ که مصوبه در مجلس انجام و به کمیته امداد اجازه راه اندازی صندوق ضمانت داده شد، فرایند آن شروع و اساسنامه تهیه و مصوبه‌ای از هیأت دولت گرفته شد. در حال حاضر جریان موازی مذاکره با بانک‌ها و هم‌کارهای حقوقی مربوط به ثبت در حال انجام است و امید است کمتر از دو ماه آینده بتوانیم به طور عملیاتی صندوق را با اولویت زنان سرپرست خانوار راه‌اندازی و مسئله ضمانت را به شکل ساده‌تری حل کنیم.

کد خبر 5786948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha